Follow | Dashboard


Hey,welcome to my blog.Keep Following me and i'll follow you.

Entry | About | Board | Credit


Penyelesaian untuk Kekeliruan -----> ISTIKHARAH
Assalamualaikum..

Hehe new entry . KEKELIRUAN ?? knape ?? Sape yg keliru ?? Knape keliru ??

First of all , hari niy aku g kt Karnival Jom Masuk U yg blangsung kt Stadium Sultan Muhammad IV , KayBee . Bersama sahabat 'kacip jakk baby' iai2 Pety , Leny , Poh , Nani & Sera . Hampir seharian kot aku n sahabat jln2 cri ilmu sal U . Penat 2 mmg la penat tp ade terselit sdikit kpuasan . Knape yekk ?? Well , kpuasan sbb kebingungn yg mlnda hati niy da pom terjawap . Tp kekeliruan utk memilih course yg terBAEK utk dri sdiri msih mghantui .

Critenye cam niy . Aku niy bleh la diibaratkn mcm lalang . Alah , lalang yg slalu ikut arah tiupan angin 2 . Bila angin brtiup ke Barat , dy pon mlentok ke Barat . Bila angin brtiup ke Timur , dy pon mlentok ke Timur . Dlm erti kate pndeknye , xttap pndirian la . *mcm spesies aku la 2 . 


Kekeliruan aku skrg ialah : xtaw course ape yg ak suka & yg trbaek utk aku . Oleh itu , jlan pnyelesaian utk kekeliruan 2 ialah solat istikharah . Bila sebut jer istikharah , msti rmai yg trkenangkn ktika nk plih jodoh . Sbenarnye , skop solat istikharah niy lbih luas . Tdk hnya terhad utk pemilihan jodoh jer .

Istikharah ialah solat sunat yg dlakukan utk memohon petunjuk Allah SWT apabila menghadapi kekeliruan atau tidak blh mmilih antara dua alternatif yg dbenarkan . Oleh itu , setiap muslim hndaklah memohon dari Allah yang Maha Mengetahui agr mmberi ptunjuk akn perkara yg sesuai dan yg mnjadikan hati redha .

Mafhum hadis dri Jabir r.a. ia brkata "Nabi prnah mngajar kami istikarah dlm berbagai urusan , sperti mngajarkn sbuah surah dlm Al Quran . Klau seseorg dri kamu mghendaki ssuatu , maka hndaklah ia solat dua rakaat kmudian brdoa :


"Ya Allah ! Aku mohon pemilihan Mu mnerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta ak minta pada Mu sebahagian dari kurnia Mu yg sgt besar . Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa , Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yg ghaib . Ya Allah ! Kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dlm urusan agamaku juga dlm urusan penghidupanku serta natijah pada urusanku, kini dan akan datang . Maka tetapkanlah ia utk ku dan permudahkanlah ia bagi ku , serta berkatilah daku padanya . Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah jahat bagiku dlm urusan agamaku juga dlm urusan penghidupanku serta natijah pada urusanku, kini dan akan datang . Maka elakkanlah ia utk ku dan tetapkanlah kebaikan utk ku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya"   

Selepas brbuat demikian , kte akn cnderung utk mngikuti sesuatu kputusan . Jika tiada rasa kcenderungan , maka kte hrus mmilih salah satu drpd pilihan dan hruslah yakin bhawa Allah SWT akn mmbimbing lgkah lgkah kte .

Rasulullah SAW, brkata "Sesiapa yg memohon dr Allah SWT utk panduan dlm mmilih tindakan yg terbaik baginya tidak akan rugi"


So , korang korang kena la rjin2 wt solat sunat dan sempurnakanlah solat yg wajib . Then , ingt lah hnya pdNya tempat utk kte mngadu dan berserah .

Labels:


Older post / Newer post